Red de Jacqueline! Het schip is te koop en moet weg uit de haven van Antwerpen. Als er geen koper komt wordt het gesloopt!! Enkele historische schepen fans uit Arnhem hebben het plan opgevat om de Jacqueline weer naar Arnhem te halen, maar de vraag is of dit gaat lukken. Daarom zoeken we ook nog andere belangstellenden die willen bijdragen aan het behouden van het schip.
Al sinds eind negentiende eeuw werd er een bootverbinding onderhouden met de uitspanning aan de ‘Westerbouwing’ in Doorwerth. Eerst vanuit rederij Concordia en later vanuit rederij Heijmen. Vele Arnhemmers kunnen zich deze “Westerbouwingboot” nog herinneren en hebben in hun jeugd een tripje gemaakt met dit schip en een bezoek gebracht aan de Westerbouwing, waar een tijdlang een speeltuin (met kabelbaan) gevestigd was. Van 1962 tot 2001 heeft het passagiersschip ‘Jacqueline’ deze dienst onderhouden. Het schip lag aan de Rijnkade en was onlosmakelijk verbonden met Arnhem en zorgde voor de verbinding met de rivier door de Arnhemmers de kans te bieden een vaartje te maken op de Neder Rijn. Op vrijwel alle foto’s van de Rijnkade in die 40 jaar tijd is de Jacqueline een vanzelfsprekende aanwezigheid.
Het schip is in 2001 verdwenen uit het Arnhemse beeld en verkocht naar Antwerpen. De Antwerpse eigenaar is haar vloot aan het vernieuwen en wil nu van het schip af. De Stichting Historische Schepen Arnhem wil dit schip graag opnieuw in het beeld van Arnhem opnemen en zorgen dat zij weer ingezet wordt in de beleving van de band met de Arnhemmers en de rivier.
Naast de Arnhemse historie heeft het schip ook een rijke historie als stoompassagiersschip en stoomsleepboot. Er zijn veel linken te leggen met de uitgebreide maritieme historie van Arnhem, zoals de ASM werf en de rederij Concordia. Hieronder haar bijzondere historie.
Historie Jacqueline
1927- 1943 Stoompassagiersschip Loreley – Duisburg
Het schip is in 1927 gebouwd op de Wiemann werf in Brandenburg onder bouwnummer 227.
Het schip is gebouwd als stoompassagiersschip voor de Schweers Rheinreederei in Duisburg.
De stoommachine was een 300 ipk machine met 3 cilinders.
1943-1952 Stoomsleepboot Karl Deters
In 1943 is het schip omgebouwd van stoompassagiersschip tot stoomsleepboot.
Ingezet op de vaarwegen Elbe en Oder, van 1943 tot 1950.
In 1950 ingezet op de Rijn.
1952-1956 Stoomsleepboot Loreley – Duisburg
Na de oorlog was de Elbe niet meer te bevaren ivm de russen. Het schip is toen teruggekomen naar Duisburg en aangekocht door Alfons Konrad Kluge , de naam werd toen weer ‘Loreley’.
1956-1961 Motorsleepboot Loreley
in 1956 is de boot omgebouwd tot motorsleepboot en kreeg 760 pk MAK motor.
1961-1993 Motorpassagiersschip Jacqueline – Arnhem
In 1961 is het casco van het schip verkocht aan firma E Heymen & Zn te Arnhem.
Het schip is in 1962 omgebouwd van sleepboot tot passagiersschip.
Bij de Hoop Lobith is de opbouw erop geplaatst voor het vervoer van 400 Passagiers.
Er is een 400 pk Detroit Diesel in gezet.
1993-2001 Motorpassagiersschip Eureka III
Op 27 april 1993 is het schip verkocht aan rederij Eureka te Deventer. Later is de naam veranderd naar Eureka III. Rederij Eureka heeft een steiger in Arnhem dus het schip bleef vaak in Arnhem liggen.
2001-2020 Pannenkoekenboot Jan Plezier II – Antwerpen
In 2001 is het schip verkocht naar het buitenland. In Antwerpen is zij ingezet als pannenkoekenboot, met een pannenkoekenmachine op het bovendek.
2020-2024 Passagiersschip Flandria 20 – Antwerpen